afgelopen twee weken - Reisverslag uit Alcalá de Henares, Spanje van Aafke Kleinhuis - WaarBenJij.nu afgelopen twee weken - Reisverslag uit Alcalá de Henares, Spanje van Aafke Kleinhuis - WaarBenJij.nu

afgelopen twee weken

Blijf op de hoogte en volg Aafke

30 September 2014 | Spanje, Alcalá de Henares

Hola querida gente,

Tot nu toe gaat het super hier, op een paar dingetjes na.
Ten eerste ben ik een paar dagen zoek geweest. Ik had last van een virusje, maar na een bezoekje aan de dokter had ik erg goede antibiotica gekregen, dus na een dag van veel slapen voelde ik me al weer veel beter.

Ten tweede is de school echt super saai. Ik zit in de 2e van de bachillerato. Dit is het laatste jaar van de middelbare school. De leraren in dit leerjaar hebben geen tijd om mij uit te leggen waar de les overgaat, of om mij wat Spaans te leren. Ze hebben hier geen tijd voor omdat ze mijn klasgenoten alle leerstof moeten uitleggen. Ze moeten snel door de leerstof heen, omdat mijn klasgenoten wel alle informatie moeten weten voor de examens. Hierdoor spreken de leraren ook super snel en kan ik dus helemaal niks verstaan. Ik kan ook niet vaak Janet (meisje waar ik naast zit) vragen waar het over gaat, want zij moet veel aantekeningen maken en goed opletten omdat ze haar examen wel moet halen. De lessen zijn dus erg saai omdat ik er maar wat dom bij zit. Ik mag eigenlijk ook niks anders in een les doen dan opletten en aantekeningen maken, maar ik neem nu Don Quijiote(Spaans boek) mee de les in, zodat ik toch iets te doen heb. Maar mijn klasgenoten zijn wel echt super aardig!!

Omdat de leraren geen tijd hebben om me Spaans te leren, heb ik me ingeschreven op een talenschool. Dit is een school die elke dag 1 uur les geeft in een taal. Op 8 oktober krijg ik te horen of er genoeg mensen zijn
die zich hebben ingeschreven voor Spaans. Als er niet genoeg mensen zijn dan komt er geen groep voor Spaanse les.

Ik ga 4 keer per week naar de fitness zodat ik al het heerlijke eten er weer af kan sporten! Ook helpt het fitnessen mij om mijn hoofd weer even te legen. Vorige week ben ik met Reme (gastmoeder) naar zumba geweest. Dat is in een zaal met wel 50 mensen of meer! Maar ik vond het niet zo erg leuk. Ook ben ik vorige week te fietsen geweest. Juan ging hardlopen en ik ging op de mountainbike mee. Dit was een leuke manier om Alcalá te bekijken, maar het was wel eng omdat er erg veel auto's zijn en maar weinig fietspaden. Gisteren ben ik de eerste Nederlander tegen gekomen in de fitness. Hij was geboren in Utrecht maar woonde nu al voor een lange tijd in Alcalá.

Zaterdag ben ik te winkelen geweest met Reme en Antonio. We gingen naar een erg grote overdekte commercieel winkelcentrum. Het was erg gezellig, omdat ik al steeds meer versta en ook al meer terug kan zeggen!

Zondag zijn we met het hele gezin naar Madrid geweest. Ik vind het een super mooie stad! We hadden veel gezien en erg veel gelopen. Natuurlijk hebben we nog niet alles gezien dus er komt zeker nog een volgende keer!

Verder ben ik nog naar de mis geweest. Mijn verjaardag was trouwens nog erg gezellig. Reme had een heerlijke cake gebakken die we de 's avonds als dessert hadden gegeten. Als verjaardagscadeau heb ik een hele mooie armband gekregen en natuurlijk de super lieve kaart uit Nederland. Bedankt!!!

Dat was het dacht ik wel. Ik heb nog niet echt last van heimwee gehad, maar natuurlijk mis ik jullie allemaal wel een beetje hoor!

un besito,
Aafke

  • 30 September 2014 - 19:57

    Aaltje :

    Ha die Aafke,

    Leuk dat je weer even wat voor ons geschreven hebt. Het meeste hadden wij natuurlijk ook al via je moeder gehoord. Fijn dat je het daar naar je zin hebt en dat het gastgezin zoveel leuke dingen met je doet.
    Dat je op school niet veel kan verstaan is natuurlijk logisch. Je moet geduld hebben, dat komt allemaal vanzelf. Dan maar een boekje over Don Quijiote lezen, is ook goed voor de Spaanse taal. Hopelijk kun je straks op het taleninstituut aan de gang.
    Wij hebben je foto's ook bekeken. Het ziet er daar allemaal erg leuk uit. Hierdoor krijgen wij alweer zin om weer naar Spanje te gaan en te genieten van het lekkere Spaanse eten. Bij ons gaat alles verder z'n gangetje. Niets nieuws te melden.
    Maak je ook nog eens een foto van de kat Nunca. Misschien leuk voor Beau.

    He meid. Zet hem op daar en tot horens. Hasta un proxima vez.

    Adios y muchos besos de Jelle en Aaltje

  • 01 Oktober 2014 - 11:37

    Erika Schoonhoven:

    Hoi Aafke,

    goed om te lezen dat je het naar je zin hebt en dat je ook Madrid al hebt leren kennen - mooie stad!!

    Geduld met je Spaans inderdaad en probeer zoveel mogelijk te lezen en te doen dat Spaans is, dan kan je het zeker over niet al te lang ook op school volgen.

    Er zijn wat trucjes om toch bij de les betrokken te blijven en tegelijk je Spaans te oefenen. Als je heel weinig verstaat is het natuurlijk heel verleidelijk om weg te "zappen", maar als je erbij betrokken blijft leer je uiteindelijk het snelst de taal.

    Een paar dingen die je kan doen in de les:
    1. Probeer 5 minuten geconcentreerd te luisteren naar een leraar - en probeer bekende woorden uit de zinnen te halen. Of ga turven hoe vaak hij/zij bepaalde woorden gebruikt:
    bv hoe vaak hoor je "bueno" - "libro" - "bien". Dit dwingt je te luisteren naar wat er gezegd wordt.
    2. Probeer elke dag van het boek van die betreffende les de eerste alinea / of het eerste vraagstuk te begrijpen. Zo ben je met de lesstof bezig en met je Spaans. Lees de tekst en kijk welke woorden je niet begrijpt. Zoek die op en schrijf ze op in een "Spaans schrift" - met vertaling of uitleg.
    Kies 15 nuttige woorden die je zo leert kennen en zorg dat je die leert. 15 woorden per dag is te doen als je ze regelmatig hoort.
    3. Vraag aan de leraar van het vak of je een alternatieve opdracht mag maken. (bv bij geschiedenis een powerpoint maken in het Spaans (jouw Spaans) over het onderwerp waar de klas mee bezig is - of bij Spaans vragen of je een simpel boek mag lezen en daar een samenvatting over mag maken.
    4. En blijf vooral heel veel Spaans spreken en luisteren en lezen .. uiteindelijk gaan het vanzelf beter en begrijp je meer en meer. Je bent er net 3 weken, dus dat komt echt wel goed.
    Tegen het einde van het jaar spreek je gewoon vloeiend Spaans en weet je altijd wat er gezegd wordt.

    Succes

    2.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aafke

Hier kun je mijn verslagen lezen van wat ik allemaal in Spanje beleef!

Actief sinds 05 Sept. 2014
Verslag gelezen: 522
Totaal aantal bezoekers 5543

Voorgaande reizen:

13 September 2014 - 01 Juni 2015

Viva España!

Landen bezocht: